Zákon o zadávání veřejných zakázek – V. [1]
Způsob zahájení zadávacího řízení (§ 41 a násl.)
Zadávací řízení je zahájeno
- uveřejněním oznámení otevřeného řízení[2]
- uveřejněním oznámení užšího řízení [3]
- uveřejněním oznámení jednacího řízení s uveřejněním[4]
nebo
d) výzvou k jednání v jednacím řízení bez uveřejnění
Zákon stanovuje pro dané druhy zadávacího řízení přesné náležitosti formuláře, který slouží k jejich oznámení.
Obsah formuláře pro oznámení otevřeného řízení a užšího řízení
- identifikační údaje o zadavateli včetně osobních údajů v rozsahu uvedeném v §29 odst. 3
- informace o předmětu veřejné zakázky
- informace o nabídce
- informace o zadávacím řízení a jiných skutečnostech, které jsou důležité pro rozhodnutí dodavatele o jeho účasti v zadávacím řízení, včetně příslušných kritérií a lhůt.
Podrobnosti – vzor formuláře, postup jeho vyplnění, formy odeslání – stanoví právní předpis.
V zásadě platí, že zadávací podmínky, tedy obsah formuláře, schvaluje rada obce, a tam, kde rada není, starosta obce. Zastupitelstvo nemůže o daných věcech jednat a rozhodovat, protože by tak muselo činit veřejně, což je v rozporu s účelem zákona o zadávání veřejných zakázek, zejména se zásadou rovného zacházení se všemi zájemci. V menších obcích, kde není rada, však starosta obce často nechce nést takovou odpovědnost, a pak řeší věc neformálně. Své názory a návrhy projedná se zastupiteli na pracovní schůzce zastupitelů. Zde zastupitelstvo samozřejmě nerozhoduje, ale pouze diskutuje, a starosta má možnost zjistit jejich názory. Toto seznámení zastupitelstva s problematikou je možné zachytit v následujícím zápisu ze zasedání zastupitelstva, kde může být uvedeno že starosta schválil zadávací podmínky pro zadání veřejné zakázky, s jehož obsahem seznámil na pracovní poradě členy zastupitelstva. Je to určité řešení situace, na kterou zákon o obcích nepamatuje, kterou si ale praxe řešit vynutila.
Zákon dále stanoví podrobnější úpravu u užšího zadávacího řízení, a to následovně:
- Počet zájemců, kteří budou vyzváni k podání nabídky, nesmí být nižší než 5 a vyšší než 20. Tzn. pokud by měl být počet jiný, je nutné použít jinou formu zadání.
- Lhůta pro doručení žádosti, včetně požadovaných dokladů k prokázání kvalifikace zájemců o účast v užším řízení, nesmí být kratší než 37 dnů, v naléhavých případech ne kratší než 15 dnů. Naléhavost by měla být dána objektivně, nikoli subjektivně, a měla by být objektivně zjistitelná a odůvodnitelná. Kratší doba totiž znamená určité omezení zájemců, resp. je pro ně přísnější podmínkou.
- Běh lhůty pro podání žádosti o účast počíná dnem následujícím po dni uveřejnění oznámení užšího řízení. Marné uplynutí lhůty pochopitelně nejde prominout, a to ani na žádost. To znamená, že ani starosta, ani rada, ani zastupitelstvo nemůže udělat výjimku, i kdyby chtělo. Kdyby ji přesto udělilo, bylo by to napadnutelné dalšími zájemci.
Předběžné oznámení (§ 29 zákona)
Obcí a měst se týká rovněž povinnost zakotvená v § 29 zákona, a to dopředu oznamovat uvažované zadávání veřejné zakázky.[5] To se však dotýká jen většího finančního objemu, konkrétně pokud celková předpokládaná cena všech těchto zakázek činí v souhrnu nejméně
a) 750 000 EUR, jde-li o veřejné zakázky na dodávky nebo na služby (se zákonnými výjimkami) nebo
b) 5 000 000 EUR, jde-li o veřejné zakázky na stavební práce.
Pozor: Tyto finanční limity se tedy netýkají jedné zakázky, ale všech veřejných zakázek, které hodlá zadavatel zadat v tom roce, v součtu. Pokud tohoto součtu dosáhne (což je patrné s plánu výdajů v rozpočtu), je povinen splnit povinnost předběžného opatření.
Náležitosti předběžného opatření stanoví zákon, a používá se též vzorový formulář.
Kvalifikace dodavatelů (§ 30 a násl. zákona)
Kvalifikační předpoklady byly oříškem už v předchozím zákoně o zadávání veřejných zakázek, a i v zákoně novém jde o velmi podstatnou část právní úpravy. Lze říci, že pokud dodavatel nesplní kvalifikační předpoklady, nemůže být brán v potaz v kterémkoli druhu řízení. Zcela jasně to konstatuje § 30, odst.1: „Předpokladem účasti dodavatele v užším řízení a předpokladem hodnocení nabídek v otevřeném řízení je splnění kvalifikace.“
Splnění kvalifikace
Splněním kvalifikace podle zákona se rozumí následující
- splnění základních kvalifikačních kritérií stanovených v §31.
Základní kvalifikační kritéria a způsob jejich prokázání uvádí následující tabulka
Kvalifikační předpoklad | Prokazuje se | Poznámka |
Dodavatel[6] není v likvidaci | Prohlášením | |
V uplynulých 3 letech nebyl na dodavatele prohlášen konkurs nebo konkurs nebyl zrušen pro nedostatek majetku | Prohlášením | |
Dodavatel nemá v evidenci daní zachyceny daňové nedoplatky | Prohlášením | |
Dodavatel nebyl pravomocně odsouzen pro trestný čin nebo došlo k zahlazení odsouzení trestného činu, jehož skutková podstata souvisí s předmětem podnikání, jde-li o FO. | Výpisem z evidence Rejstříku trestů nebo jiným odpovídajícím dokladem ne starším než 6 měsíců U podlimitních veřejných zakázek prohlášením. | Jde-li o právnickou osobu, musí tuto podmínku splňovat statutární orgán nebo každý člen statutárního orgánu, vedoucí organizační složky zahraniční právnické osoby nebo statutárním orgánem pověřený zástupce |
Nemá nedoplatek na pojistném a na penále na veřejné zdravotní pojištění, nebo na pojistném a na penále na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti | Prohlášením | S výjimkou případů, kdy bylo povoleno splácení ve splátkách a není v prodlení se splácením splátek. |
Zadavatel může vyloučit uchazeče, který byl v posledních 3 letech disciplinárně potrestán podle zvláštních právních předpisů upravujících výkon odborné činnosti, pokud tato činnost souvisí s předmětem veřejné zakázky, jde-li o fyzickou osobu, nebo o odpovědného zástupce. Tzn. vyloučit ho nemusí, jde o jeho subjektivní úvahu. |
- splnění dalších kvalifikačních kritérií stanovených zadavatelem, jimiž zadavatel vymezí odpovídající úroveň finanční, ekonomické a technické způsobilosti dodavatele a zabezpečení jakosti podle druhu, rozsahu a složitosti zadávané veřejné zakázky
a) Prokazování finanční a ekonomické způsobilosti [7]
Finanční a ekonomickou způsobilost prokazuje uchazeč nebo zájemce
- vyjádřením banky, u níž má uchazeč nebo zájemce veden běžný účet, o schopnosti uchazeče nebo zájemce plnit své finanční závazky,
- účetní závěrkou v plném nebo zjednodušeném rozsahu, včetně zprávy auditora, je-li zákonem uložena, sestavenou k poslednímu dni předcházejícího účetního období, je-li právním řádem platným v zemi sídla nebo bydliště uchazeče nebo zájemce stanovena
- výkazem celkového obratu uchazeče nebo zájemce a obratu dosaženého za provedené práce, dodávky zboží nebo poskytnutí služeb za předcházející 3 účetní období, nebo
- dokladem o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu povolání.
Aby uchazeč věděl, jak má svou ekonomickou způsobilost prokazovat, je zadavatel je povinen v oznámení nebo ve výzvě stanovit způsob prokázání finanční a ekonomické způsobilosti. To znamená, že pokud něco takového žádá, musí říci přesně co žádá, jinak je jeho požadavek v rozporu se zákonem, neboť je neurčitý.
Uchazeč nebo zájemce může navíc prokázat svou finanční a ekonomickou způsobilost i jinými doklady, než které byly zadavatelem požadovány, pokud je zadavatel uzná. To znamená, že lze zaslat i jiné doklady, vždy však ty, které zadavatel vyžaduje, pokud existují. Připuštění jiných dokladů je závislé na zadavateli.
Naopak sám uchazeč nebo zájemce se smí rozhodnout v případě podlimitní veřejné zakázky o tom, že prokázání požadované finanční a ekonomické způsobilosti nahradí prohlášením.
b) Prokazování technické způsobilosti [8]
Technickou způsobilost prokazuje uchazeč nebo zájemce různým způsobem podle toho, zda jde o
- veřejné zakázky na stavební práce
- veřejné zakázky na dodávky
- veřejné zakázky na služby
Pro přehlednost uvádíme způsoby prokazování technické způsobilosti v tabulce.
Veřejné zakázky na stavební práce | Veřejné zakázky na dodávky | Veřejné zakázky na služby |
osvědčením o vzdělání a profesní kvalifikaci uchazeče, zvláště osob, které jsou odpovědné za provádění prací | seznamem významných dodávek v posledních 3 letech s uvedením jejich rozsahu a doby dodání a připojením osvědčení vydaného veřejným nebo soukromým objednatelem, případně prohlášením dodavatele o provedení dodávky, není-li možno takovéto osvědčení od soukromého objednatele získat | osvědčením o vzdělání a profesní kvalifikaci osob, které jsou odpovědné za poskytnutí služeb |
seznamem nejvýznamnějších stavebních prací provedených za posledních 5 let s připojenými osvědčeními vyhotovenými objednatelem o řádném provedení nejdůležitějších staveb, případně prohlášením dodavatele o řádném provedení nejdůležitějších staveb, není-li možno takové osvědčení od objednatele získat; z těchto osvědčení musí vyplývat rozsah, doba a místo provedení prací obdobného charakteru, zda práce odpovídaly technickým požadavkům a zda byly řádně dokončeny | popisem technického vybavení, opatření k zabezpečení jakosti a možností pro zabezpečení výzkumu a vývoje | seznamem významných služeb poskytnutých v posledních 3 letech s uvedením jejich rozsahu, doby plnění a připojením osvědčení o řádném poskytnutí služby vyhotoveného veřejným nebo soukromým objednatelem, případně prohlášením dodavatele o poskytnutí služby, není-li možno takovéto osvědčení od soukromého dodavatele získat |
přehledem provozních a technických zařízení, jež má k dispozici pro provedení prací | vzorky, popisy a fotografiemi zboží určeného k dodání, jejichž pravost musí být prokázána, pokud to vyžaduje zadavatel | přehledem o technickém vybavení, kterým bude uchazeč disponovat při poskytování služeb |
přehledem průměrného ročního počtu zaměstnanců a průměrným počtem řídících zaměstnanců za poslední 3 roky, nebo přehledem techniků a technických útvarů podílejících se na provedení prací bez zřetele na to, zda jsou zaměstnanci uchazeče nebo zájemce | osvědčeními vystavenými příslušnými orgány pro kontrolu jakosti nebo uznávanými institucemi potvrzujícími shodu, které dosvědčí, že jsou dodržovány určité specifikace nebo normy u výrobků | přehledem průměrného ročního počtu zaměstnanců a průměrným počtem řídících zaměstnanců za poslední 3 roky |
kontrolou výrobní kapacity provedenou zadavatelem nebo jeho jménem, a jestliže je to nutné, také kontrolou opatření a vybavení pro zabezpečení jakosti, výzkumu a vývoje, jestliže zboží, které se má dodávat, je složité nebo je-li výjimečně požadováno pro zvláštní účel, nebo přehledem techniků a technických útvarů podílejících se na dodávání zboží bez zřetele na to, zda jsou zaměstnanci uchazeče nebo zájemce | opatřeními k zabezpečení jakosti | |
kontrolou výrobní kapacity provedenou zadavatelem nebo příslušným úřadem státu, v němž má uchazeč nebo zájemce sídlo nebo bydliště, a jestliže je to nutné, také kontrolou opatření a vybavení pro zabezpečení jakosti | ||
uvedením části veřejné zakázky, kterou uchazeč nebo zájemce zamýšlí zadat jiné osobě, nebo přehledem techniků a technických útvarů podílejících se na poskytování služeb bez zřetele na to, zda jsou zaměstnanci uchazeče nebo zájemce |
Zadavatel je povinen v oznámení nebo ve výzvě stanovit způsob prokázání technické způsobilosti, aby uchazeč nebo zájemce věděl, co má přiložit.
Uchazeč nebo zájemce v případě podlimitní veřejné zakázky může nahradit prokázání požadované technické způsobilosti prohlášením.
- prokázání oprávnění k podnikání, včetně předložení výpisu z obchodního rejstříku či jiné evidence ne starší než 90 dnů, má-li v ní být uchazeč nebo zájemce zapsán podle zvláštních právních předpisů; oprávnění k podnikání může uchazeč nebo zájemce doložit ve stejnopise nebo v úředně ověřené kopii a prokázání odborné způsobilosti nebo členství v určité profesní organizaci, je-li pro plnění veřejné zakázky vyžadována podle zvláštních právních předpisů.
V praxi to znamená, že uchazeč nebo zájemce předkládá vždy vydaná živnostenská oprávnění (koncese aj.), a je-li PO (nebo FO zaspanou v obchodním rejstříku) , předkládá i výpis z obchodního rejstříku. Tedy nepostačuje jen výpis z OR. Požadavky na splnění kvalifikace včetně dokladů požadovaných k jejich prokázání uvede zadavatel v oznámení zadávacího řízení.
Důležitá ustanovení
- Zadavatel není oprávněn požadovat splnění kvalifikace nad rámec požadavků na splnění kvalifikace stanovených úplným výčtem v oznámení zadávacího řízení.
To znamená, že zadavatel je povinen respektovat plně to, co výslovně uvedl, a není oprávněn požadavky zvyšovat, nebo, v širším výkladu, přihlížet k tomu, přiloží-li uchazeč nebo zájemce více dokladů. Pokud by tedy vybral zájemce jen z toho důvodu, že poskytl doklady nad rámec toho, co zadavatel požadoval, toto odůvodnění by neobstálo.
- Zadavatel je povinen omezit rozsah požadovaných informací o kvalifikaci dodavatelů pouze na informace bezprostředně související s předmětem veřejné zakázky.
Zadavatel tedy nesmí chtít informace, které nesouvisejí s předmětem zakázky. Je to určitá obrana proti tomu, kdyby zadavatelé chtěli zkoumat situaci pro některou další zakázku apod.
- U veřejných zakázek na stavební práce mohou zájemci a uchazeči k prokázání splnění kvalifikačních kritérií využít osvědčení certifikačního orgánu o splnění kritérií národního kvalifikačního a klasifikačního systému stavebních dodavatelů. Takové osvědčení nahrazuje splnění kvalifikace v plném rozsahu.
Tato náhrada závisí na vůli uchazeče či zájemce. Uvedený doklad nesmí zadavatel odmítnout.
Pokračování.
© Mgr. Jana Hamplová
advokátka
[1] Zákon č.40/2004 Sb., zákon o zadávání veřejných zakázek (dále „zákon“)
[2] zadavatel oznamuje neomezenému počtu dodavatelů svůj úmysl zadat veřejnou zakázku v tomto zadávacím řízení; oznámení otevřeného řízení je výzvou k podání nabídek a zadavatel je povinen je uveřejnit
[3] V oznámení užšího řízení oznamuje zadavatel neomezenému počtu dodavatelů svůj úmysl zadat veřejnou zakázku v tomto zadávacím řízení; oznámení užšího řízení je výzvou k podání žádosti o účast a zadavatel je povinen je uveřejnit. Počet zájemců, kteří budou vyzváni k podání nabídky, nesmí být nižší než 5 a vyšší než 20.
- [4] jestliže v předchozím otevřeném řízení nebo užším řízení byly podány pouze neúplné nabídky a zadavatel podstatně nezmění zadávací podmínky – jedná se tedy o možnost dotáhnout do konce ne zcela „povedené“ otevřené nebo užší řízení. Pokud navíc zadavatel vyzve k jednání všechny uchazeče, nemusí jednací řízení „s uveřejněním“ už ani zveřejňovat.
- ve výjimečných případech, jestliže povaha stavebních prací nebo služeb nebo povaha rizik s nimi spojených neumožňuje stanovit celkovou cenu předmětu předem
[5] Na počátku kalendářního roku, nejpozději však do 30 dnů po schválení příslušného rozpočtu, z něhož bude veřejná zakázka hrazena, je zadavatel povinen předběžně oznámit veřejné zakázky, které hodlá zadat v tomto kalendářním roce
[6] Má se na mysli „uchazeč nebo zájemce“
[7] § 32 zákona
[8] § 33 zákona